Internetový vyhľadávač Google pozná asi každý. A dôležitý je najmä pre firmy, ktoré majú vlastný web a chcú, aby ho ľudia navštevovali. Google však chystá zrejme najvýraznejšie zmeny posledných rokov, keď do vyhľadávania plánuje zapájať čoraz viac umelej inteligencie.
Čo sa zmení vo vyhľadávaní cez Google
V súčasnosti funguje Google tak, že po zadaní otázky vygeneruje pár viet, ktoré nájde na niektorej z internetových stránok. Následne zobrazí odkazy na weby, kde sa vami hľadaná odpoveď pravdepodobne nachádza. Po zapojení umelej inteligencie však nastanú zmeny. Vyhľadávač totiž pri zložitejších otázkach nevygeneruje len pár náhodných viet z niektorej zo stránok, ale konkrétne odpovie na otázku. Táto funkcia sa nazýva AI Overviews, čiže zhrnutie umelej inteligencie. Takéto nové vyhľadávanie už funguje napríklad v USA a koncom roka sa má objaviť aj na Slovensku.
Prečo sú tieto zmeny také významné? Od návštevnosti z Googlu sú totiž závislé mnohé firmy, ktoré majú svoje webové stránky. Po informácie tak ľudia nebudú musieť chodiť priamo na konkrétne weby, ale odpovede im ponúkne funkcia Google AI Overviews.
Prečo sú tieto zmeny také významné? Od návštevnosti z Googlu sú totiž závislé mnohé firmy, ktoré majú svoje webové stránky. Po informácie tak ľudia nebudú musieť chodiť priamo na konkrétne weby, ale odpovede im ponúkne funkcia Google AI Overviews.
Vplyv AI Overviews na majiteľov webov
Podľa analytikov môže táto funkcia majiteľov webov a ich firmy významne ovplyvniť. Návštevnosť stránok totiž môže výrazne klesnúť, a to od 20 až po 40 percent. To znamená, že pre nové internetové stránky bude omnoho zložitejšie získať si nových návštevníkov z Googlu. Ich úlohou tak bude budovať si vlastné „cestičky“ a získať kontakty prostredníctvom nástrojov ako sú podcasty alebo newslettre, ktoré od vyhľadávania cez Google nie sú závislé.
Do optimalizácie pre vyhľadávače (SEO – search engine optimalization) firmy investujú peniaze, s cieľom dostať sa vo výsledkoch vyhľadávania na popredné priečky. Z informácií, ktoré unikli z Googlu ohľadom novej funkcie AI Overviews je však zrejmé, že momentálne spôsoby optimalizácie nebudú fungovať rovnako. SEO experti tak budú musieť postupne zistiť, čo bude pri tejto novej funkcii prospešné a ako dostať weby na popredné priečky vo výsledkoch vyhľadávania.
Čo môže spôsobiť umelá inteligencia vo vyhľadávaní?
Problémom systémov umelej inteligencie je to, že len predpokladajú, že text, ktorý vygenerovali po vašej otázke je ten, ktorý chcete čítať. Často sa pritom mýlia a vymyslené informácie prezentujú ako pravdu. AI Overviews si informácie síce nevymýšľa, no takisto môže ponúknuť nepravdivé odpovede. A to z dôvodu, že texty vyberá z obsahu na celom internete, čiže aj na satirických stránkach, dezinformačných weboch, či v komentároch.
Potvrdilo to aj používanie AI Overviews v USA, kde vyhľadávač napríklad radil ľuďom lepiť syr na pizzu lepidlom. V dôsledku toho bola funkcia dočasne obmedzená.
Či teda Google AI Overviews skutočne dorazí aj k nám a ako ovplyvní vyhľadávanie, sa zrejme dozvieme už koncom roka 2024.