Google Analytics Universal (verzia 3) prestane zbierať dáta v júli 2023. K dispozícii by mali byť ešte 6 mesiacov, no potom ich dostupnosť Google negarantuje. Takže ako sa zariadiť a akú alternatívu si môžete zvoliť, čo sa týka merania návštevnosti webov a používania aplikácií?
Čo z toho vyplýva, ako sa zariadiť?
Google analitics Universal (aktuálny) síce bude bežať do 30.6.2023 ale eshop musí dovtedy už mať nazbierané údaje v google analytics 4, aby mohol robiť napríklad medziročné porovnania. Preto že ideálne začať nie o rok ale už tento júl 2022. )
Pre majiteľov eshopov/firemných stránok ideálne sa obrátiť na svojho webdevelopera prípadne marketingovú spoločnosť. V zásade ide o aktiváciu GA4 v službe analytics a vloženie tagov do kódu stránky. Rovnaký princíp ako aj predtým so „starým“ analyticsom.
Aj keď by sa mohlo zdať, že jednoduchšie weby a webvizitky firiem, kde neprebieha predaj by mohli používať len jednoduché integrované štatistiky systému na ktorom „bežia“, tak v rámci rozvoja do budúcna je ideálne aktivovať GA4 kvôli zberu dát.
Google Analytics 4
Google Analytics 4 je ideálny nástroj pre pokročilých používateľov a dátových analytikov. V porovnaní s Analytics Universal je totiž o čosi zložitejší. Má však viacero výhod, a to možnosť tvorby vlastných reportov, zahrnutie metrík a dimenzií, ktoré práve potrebujete, či prepojenie na ďalšie Google služby, napríklad Ads alebo Tag Manager.
Hlavnými výhodami má byť machine learning, čiže GA4 sa bude učiť z dát eshopu/webu a vytvárať prediktívne informácie. Očakáva sa, že dáta pre prediktívne výsledky bude zbierať aj od návštevníkov, ktorý teoreticky nedajú „prijať“ v cookie lište. Takíto zber dáť pre rozhodnutia umelej inteligencie, je iba z daného eshopu, nie z ostatných. (ktorí návštevníci odídu a už sa nevrátia….)
Používatelia Google Analytics však môžu vidieť aj isté nevýhody. Napríklad to, že Analytics 4 je omnoho zložitejší a nie je možný upgrade na 1 klik. Je nutné nové nastavenie. Nevýhodou je tiež kompletná zmena paradigmy a to tak, že tu existujú iba udalosti.
Ďalšie služby pre digitálnu analytiku
Pre všetky tieto nástroje platí, že v open source verzii je možné spustiť ich na vlastnom serveri. Taktiež platí, že všetky je nutné nanovo nastavovať.
Open Web Analytics
Ide o bezplatné open source riešenie, opäť podobné Analytics Universal. Výhodou je pokročilá analytika a možná integrácia s ecommerce riešením. Pre niekoho môže byť nevýhodou vlastná prevádzka.
Web: https://www.openwebanalytics.com/
Plausible Analytics
Jeho veľkou výhodou je, že je vhodný aj pre používateľov bez predchádzajúcich skúseností. Štatistiky sú prehľadné a jednoduché a funguje aj bez cookies, čiže nie sú potrebné súhlasy cez cookie lištu. K nevýhodám patrí nemožnosť pokročilých analýz a chýbajú ecommerce štatistiky. Cena sa pohybuje od 9€/mesiac a v cene je až 50 webov.
Piwik PRO Analytics
Aj v tomto nástroji sú reporty podobné Analytics Universal a existuje tu aj možnosť tvorby vlastných pokročilých reportov. Výhodou je vlastný Tag Manager a bezplatná cloud verzia do 500 tis. záznamov. Nad 500 tisíc záznamov je verzia spoplatnená.
Web: https://piwik.pro/
Matomo Analytics
Pre vlastný server funguje v bezplatnej verzii. Oceníte tiež prostredie podobné Analytics Universal a to, že funguje vo verzii bez cookies. Cloud verzia sa pohybuje v cene od 19€ mesačne. Nevýhodou môže byť to, že časť funkcionality sa platí zvlášť.
Web: https://matomo.org/
Rozhodnutie, či prejdete na Google Analytics 4 alebo si zvolíte iný nástroj, závisí od viacerých faktorov. Napríklad od štatistík, ktoré potrebujete, či od možnosti fungujúcej s cookies alebo bez nich. Neviete si vybrať? V tom prípade nás neváhajte osloviť. Radi vám pomôžeme.