Podľa štúdie, ktorú si v roku 2018 objednala spoločnosť Google, zaznamenali „digitálne vyspelé podniky“ dvakrát vyššie príjmy ako tie, ktoré nevyužívali online marketing. Aj z tejto štúdie je jasné, že online marketing je veľmi efektívny.
Čo je online marketing
Online alebo digitálny marketing využíva online platformy a digitálne technológie na propagáciu produktov a služieb. Spadá pod neho celé spektrum aktivít:
- Digitálna reklama
- Email marketing
- Online propagačné akcie
- Blogovanie
- Marketing na sociálnych sieťach
- A mnoho iných
Aké online marketingové aktivity sú efektívne pre malé podniky?
Určenie vhodnej stratégie
Aby ste si zvolili správnu online stratégiu, identifikujte:
1. Ciele kampane
Ciele musia byť jasné, s merateľnými výsledkami. Čo chcete dosiahnuť? Zvýšenie návštevnosti webových stránok, zvýšenie počtu sledovateľov na sociálnych sieťach, prípadne budovanie mena? Merajte dosiahnutie cieľov, a to stanovením kľúčových ukazovateľov výkonnosti, napr. či sa zvýšila návštevnosť webu, zlepšilo poradie vo vyhľadávačoch, prípadne vrástol počet objednávok. Použiť môžete bezplatné nástroje ako Google Analytics a Google Search Console.
2. Cieľovú skupinu
| Prečítajte si: Čo je to kľúčové slovo. Plus 2 podrobné príklady
Nejde len o to, kto je cieľová skupina, ale aj ako sa správa online. Opäť môžete využiť Google Analytics, ktorý pomôže porozumieť správaniu spotrebiteľov online.
3. Vhodné online marketingové kanály
Aké sú možnosti?
- Video marketing – vytváranie a zdieľanie videí na propagáciu produktov alebo služieb a zapojenie cieľového publika
- Email marketing – posielanie cielených a personalizovaných správ, napr. bulletinov, propagačných ponúk
- Obsahový marketing – tvorba a zdieľanie hodnotného obsahu s cieľom prilákať a zaujať publikum, napr. blogy, podcasty, infografiky
- Optimalizácia pre vyhľadávače – SEO a obsahový marketing idú spolu ruka v ruke, s cieľom dostať web vyššie v prehliadačoch
- Lokálne SEO – napr. vytvorenie profilu v službe Moja firma na Googli
- Marketing sociálnych sietí – propagácia produktov alebo služieb na Facebooku, Instagrame a pod.
- Platená reklama – nákup reklamného priestoru na online platformách
Implementácia online stratégií
Po určení cieľov a identifikácii publika si môžete zvoliť jednu zo základných stratégií:
1. Obsahový marketing
Kvalitný obsah prináša čitateľovi hodnotu, prispieva k tvorbe vzťahu medzi firmou a klientom a v konečnom dôsledku aj k získaniu nových zákazníkov, rastu dôvery, či predaja. V prvom rade definujte, za akým cieľom idete obsah tvoriť. Spoznajte návyky vášho publika. Vyskytuje sa na sociálnych sieťach alebo budú užitočnejšie maily? Publikujte pravidelne a monitorujte výsledky.
2. Sila sociálnych sietí
Tu je kľúčové identifikovať, kde vaša cieľová skupina trávi väčšinu času. Plánujte príspevky a uverejňujte ich pravidelne, aby ste udržali pozornosť publika.
3. Optimalizácia pre vyhľadávače
SEO sa postará o to, aby bola vaša stránka viditeľnejšia. Na začiatok použite Google Analytics a Google Search Console, vďaka ktorým získate informácie o aktuálnej návštevnosti a viditeľnosti webu. Identifikujte kľúčové slová a začleňte ich do obsahu. Odstráňte nefunkčné odkazy, venujte sa linkbuildingu. Ak si so SEO neviete rady, nechajte to na profesionálov.
4. Platená inzercia
Napr. PPC (pay per click), kedy firmy platia poplatok za každé kliknutie na ich reklamu. Táto reklama dokáže priniesť okamžité výsledky, no je vhodná najmä pre sezónne akcie, či pri zavádzaní nových produktov na trh.
Nezabúdajte na meranie účinnosti marketingových kampaní. Ukážu vám, či dosahujete stanovené ciele alebo je potrebné stratégiu zmeniť. Na meranie návštevnosti stránok, zdroje návštevnosti, miery konverzie a pod. je vynikajúci nástroj Google Analytics.