Aktualizácia dát 22.9.2023
Predčasné parlamentné voľby sa budú konať 30. 9. 2023. Pozrite si štatistiky zo sociálnych médii o výkone profilov kandidátov na poslancov do NR SR. Nájdete tu najnovšie interakcie, aktuálne dosahy, či TOP profily politických strán a kandidátov.
Na internete sa vyskytla databáza – štatistika, ktorú som transformoval do prehľadného a zrozumiteľného článku. Tento článok demonštruje potenciál Facebooku, no najmä to ako ho dokážu politici využiť vo svoj prospech vo volebnej kampani.
Sociálne médiá a politika
Sociálne média sa stali neodmysliteľnou súčasťou politiky v dnešnom modernom svete. Ich vplyv a význam sa neustále rozširuje, ovplyvňujúc spôsob, akým politici komunikujú so svojimi voličmi, mobilizujú podporu a formujú verejnú mienku. S masívnym nárastom používateľov sociálnych platforiem sa politické debaty a diskusie preniesli do online priestoru, kde sú oveľa prístupnejšie a rýchlejšie. Na jednej strane ponúkajú sociálne média obrovskú príležitosť pre demokratický dialóg a zapojenie občanov do politického procesu.
Na druhej strane však čelia vážnym výzvam, vrátane šírenia dezinformácií, filtrovacie bubliny a zneužívania platformy na manipuláciu verejnosti. Preto je nevyhnutné, aby politici a verejnosť spoločne pracovali na rozvoji kritického myslenia, medialiterácie a transparentnosti, aby sa sociálne médiá stali nástrojom posilňujúcim demokraciu a občiansku účasť, a nie prostriedkom oslabujúcim ju.
Je verejným tajomstvom, že mnoho osobných profilov či stránok nespravujú priamo poslanci, ale dajme tomu asistenti, či „neznáme osoby“ ako sa dozvedáme zo sporov pre súdom.
Čo sa dozviete zo štatistík?
- TOP kandidáti podľa interakcii
- TOP slová kandidátov
- TOP politické strany podľa interakcii
- TOP výdavky na reklamu na sociálnej sieti
Definujme si čo je interakcia
Facebook má rád interakcie. Poznáme tieto 3 typy interakcií pri Facebook príspevku:
👉 Like
👉 Share
👉 Comment
Pútavý príspevok fanúšikovia zdieľajú, lajkujú alebo komentujú. Firmy, jednotlivci a politici píšu úmyselne posty, ktoré vyzývajú na tieto činnosti aby „vyhecovali“ v tomto prípade voliča na interakciu. Voliča na zdieľanie, pozitívny koment či like. Oponenta (často) na nenávistné, alebo len oponujúce/argumetačné komentáre. Teda príspevky musia byť „rozporuplné/kontroverzné“, alebo vysoko pozitívne (uspokojujúce), aby primäli užívateľa k interakcii.
V neposlednom rade je to otázka investícii, teda koľko dá ten ktorý kandidát a jeho strana peňazí na šírenie svojho obsahu – svojich príspevkov.
Koľkí Slováci používajú Facebook
Je evidentné, že Facebook je neobyčajne populárnou sociálnou sietou na našom území i v globálnom meradle. Až 68% ( cca 3 700 000) obyvateľov Slovenska ho využíva minimálne raz mesačne, pričom každý deň sa mu venuje 45% ( cca 2 500 000) populácie. Nepochybne platí, že Facebook je najobľúbenejší medzi mladšími generáciami a jeho používanie postupne klesá s narastajúcim vekom.
Napriek tomu sa dá povedať, že Facebook je mimoriadne univerzálnou sociálnou sieťou, s rovnakou obľubou ho využívajú rôzne sociálne skupiny. Bez ohľadu na to, či žijú v meste alebo na vidieku (aj keď v Bratislave je jeho využívanie o niečo intenzívnejšie), Facebook je ich spoločným záujmom. Navyše, rozdiel v obľube medzi mužmi a ženami je minimálny.
Je nespochybniteľné, že Facebook je najrozšírenejším médiom na Slovensku. Jeho silu jasne pocítili aj najväčší skeptici počas posledných parlamentných volieb 2020 na Slovensku.
TOP kandidáti 👇
📌 Posledných 30dní
Robert Fico – 684 000 Interakcií (172% ↑)
Milan Mazurek – 328 000 Interakcií (284 ↑)
Milan Uhrík – 273 000 Interakcií (124% ↑)
Tomáš Taraba – 243 000 Interakcií (-21%)
Peter Pellegrini – 207 000 Interakcií (145% ↑)
TOP politické strany 👇
📌 posledných 30 dní
SMER-SD – 2 090 000 Interakcií (138% ↑)
Republika – 1 080 000 Interakcií (137% ↑)
OĽANO – 1 050 000 Interakcií (143% ↑)
HLAS-SD – 615 000 Interakcií (111% ↑)
Demokrati – 486 000 Interakcií (146% ↑)
TOP kľúčové slová 👇
📌 posledných 7 dní
- voľba
- canal
- voliť
- ireland
- hlas
- slovensko
- grand
- demokrat
- strana
- meta
- program
- budúcnosť
- ďakovať
- platforms
- reg
- slovensku
- ps
- harbour
- dublin
- vat
TOP príspevky 👇
📌 posledných 7 dní
Róbert Fico – 26,7K Interakcií
Erik Kaliňák – 22,8K Interakcií
Erik Kaliňák – LIBERÁLNI POKRYTCI SA VČERA NEDOKÁZALI POZRIEŤ DO… | Facebook
Róbert Fico – 21,4K Interakcií
SMER – SSD odmieta kupčenie s hlasom ľavicového voliča
Róbert Fico – 21,4K Interakcií
ČAPUTOVEJ PROGRESÍVNA VLÁDA PRIHRALA BIZNIS SVOJIM DONOROM A UŽ SA ZA TO ANI NEHANBÍ!
Výdavky na reklamu 👇
📌 posledných 12 mesiacov (posledných 30 dní)
KDH – 286 000 EUR (88 300€)
SMER-SD – 184 000 EUR (57 300€)
PS – 221 000 EUR (82 900€)
SASKA – 149 000 EUR (50 600€)
HLAS-SD – 166 000 EUR (57 300€)
Sme Rodina – 123 000€ (60 600€)
📌 informácia aktuálne k 22.9.2023
📌 zdroj dát: http://politics.social.
Zaujíma Vás téma sociálne média a politika?
Ak Vás zaujíma viac o téme internet a politika a radi by ste si prečítali podrobnejšie články, uvádzam nižšie zdroje, kde sa dočítate viac.
- https://www.e-polis.cz/clanek/socialne-siete-a-politika.html
- https://www.startitup.sk/politika-a-socialne-siete-smer-by-bol-bez-blahu-nula-kralovnou-instagramu-je-caputova/
- https://spravy.pravda.sk/domace/clanok/560837-socialne-siete-menia-aj-nasich-politikov/