Rekordný nárast cien reklamy
V poslednom období čelíme rekordnému nárastu cien reklamy, čo spôsobuje značné komplikácie pre domáce internetové obchody. Spoločnosť Upgates informovala, že priemerná cena za jeden klik vzrástla v druhom kvartáli 2024 o 20 %. Tento trend je spôsobený najmä zahraničnými online trhoviskami, ktoré investujú vysoké sumy do agresívneho marketingu.
Ceny idú hore
Vysoké investície zahraničných trhovísk do reklamy zvyšujú jej cenu aj pre domácich predajcov. „Cenová hladina reklamy sa zvyšuje naprieč celým internetom aj ďalšími platformami. Sumy, ktoré trhoviská ako Temu, Trendyol a Shein investujú do reklamy, sú obrovské. Nevytláčajú len najväčších domácich hráčov, sťažujú situáciu najmä malým e-shopom. Ak tie nebudú viac pracovať na propagácii svojej značky, môže sa im to stať osudným,“ uviedol marketingový manažér spoločnosti Upgates Michal Benatzky.
Situácia v Českej republike
Podobná situácia je aj v Českej republike, kde sa priemerná cena za jeden klik v druhom kvartáli 2024 zvýšila o 17 %. Slovenský trh je na rast cien viac citlivý a ďalší nárast sa očakáva po letných prázdninách, kedy zahraničné online trhoviská začnú propagovať ponuky Black Friday a vianočné nákupy. „Keďže cesta balíkov z Číny trvá niekoľko týždňov, dá sa očakávať, že marketingové kampane Temu, Shein, Trendyol, Allegro a ďalších internetových trhovísk nezostanú pozadu,“ skonštatoval Benatzky.
Ohrozenie predajcov a šanca na úspech
Najviac ohrození sú predajcovia s veľmi širokou ponukou lacného tovaru z rôznych segmentov, ktorý sa dá kúpiť kdekoľvek. Naopak, najväčšiu šancu majú predajcovia, ktorí predávajú originálny, zaujímavý alebo úzko profilový tovar. Takto špecifický tovar totiž spotrebitelia na zahraničných online trhoviskách zatiaľ nenájdu.
Odporúčania pre eshopy
Benatzky odporúča internetovým predajcom, aby sa nespoliehali len na jeden typ reklamy a svoje podnikanie podporili budovaním komunity, vzdelávaním zákazníkov či rôznymi online a offline marketingovými kanálmi. Dôležitú úlohu bude podľa neho zohrávať popredajný servis a starostlivosť o zákazníkov, ktorá posilní dôveru potenciálnych zákazníkov a zvýši lojalitu existujúcich.
zdroj: index.sme.sk.