lgoo digitalreach

Čo sú archetypy firemných značiek

Digitalreach ·Tento článok si môžete vypočuť s hlasom umelej inteligencie

Máte aj vy svoju obľúbenú značku, ku ktorej vás niečo „priťahuje“? Máte pocit, že ju dobre poznáte, stotožňujete sa s ňou, je ako člen vašej rodiny. Vždy si ju vyberiete, nech už máte na výber z akéhokoľvek množstva značiek. Čo je za tým? Odpoveď je jasná – archetyp.

Čo sú archetypy v marketingu?

Značky sú vlastne podniky, s ktorými máme transakčný vzťah. To znamená, že nám niečo dajú za naše peniaze. Pri niektorých značkách však cítime spojenie a lojalitu. Najobľúbenejšie značky sa s publikom spájajú na hlbšej úrovni. Takmer všetky značky, s ktorými sa cítite spojení, sú postavené na archetypoch, ktoré sú založené na desaťročiach psychologického výskumu a majú korene v gréckej mytológii.

Termín archetyp vymyslel psychológ Carl Jung na začiatku 20. storočia. Predstavovali preňho 12 univerzálnych mýtických postáv, ktoré žijú v našom podvedomí. Sú škálou
ľudských motivácií, pričom u každého človeka prevláda jeden z archetypov viac ako iné. Pretože každý má svoj vlastný súbor hodnôt a tiež osobnostných čŕt. A preto sú archetypy tak silne efektívne.

V marketingu to funguje jednoducho tak, že určitý archetyp, teda komunikácia a správanie značky, vám sedí viac ako iný. Sedí vám teda značka, ktorá má rovnaký archetyp ako vy.

12 archetypov značiek

Ktoré sú základné archetypy značiek? Zoznámte sa s nimi.

1. Milovník (Lover)

Tieto značky sa zameriavajú na krásu, lásku a vášeň. Sú zmyselné a romantické, zakladajú si na harmónii, intimite a pohodlí. Sem patria mnohé kozmetické a módne značky ako Chanel alebo Victoria´s Secret.

2. Jeden z nás (Everyman)

Sú to značky, ktoré sú jednoduché, nenápadné, dalo by sa povedať, že až pokorné. Ponúkajú produkty bežnej spotreby a oslovujú širokú skupinu klientov. Zameriavajú sa na hodnoty ako rodina a zdravie. Dá sa povedať, že splývajú s davom. Typickým príkladom tejto značky je Ikea.

3. Nevinný (Innocent)

Snažia sa klientom priniesť radosť a šťastie. Sú plné nádeje, motivované riešiť ťažké situácie. Je pre nich dôležitá lojalita zákazníkov a snažia sa, aby im boli zákazníci verní dlhé roky. Sem patrí Dove alebo McDonald´s.

4. Starostlivý (Caregiver)

Ľahko si získajú dôveru spotrebiteľov. Sú tu vždy pre nich, pripravení pomôcť. Charakterizuje ich empatia, emotívna komunikácia a silný stupeň podpory a porozumenia. Príkladom je Pampers alebo Unicef.

5. Hrdina (Hero)

Značky, ktoré chcú zlepšiť svet a byť inšpiráciou. Sú odvážne, sebavedomé, odhodlané a zamerané na detaily. Sľubujú kvalitu, až dokonalosť. Patrí sem Nike, či Duracel.

6. Mudrc (Sage)

Tieto značky patria k najrešpektovanejším a najdôveryhodnejším. Hľadajú riešenia a odpovede na otázky. Snažia sa šíriť múdrosť a pravdu. Príkladom je BBC, či Audi.

7. Vládca (Ruler)

Páčia sa vám líderské a silné značky? Sú to značky archetypu vládca. Sú vzorom pre ostatných, napredujú, venujú sa inováciám a dodržiavajú vlastné striktné pravidlá. Sú to napríklad značky Google alebo Rolex.

8. Kúzelník (Magician)

Značky, ktoré myslia „out of the box“. Prinášajú vždy niečo nové, originálne, až magické. Komunikujú zábavne, sú plné fantázie a inšpirácie. Patria sem značky ako Disney alebo
Apple.

9. Objaviteľ (Explorer)

Stavajú na dobrodružstve a adrenalíne. Sú to značky otvorené výzvam. Sú nezávislé a ambiciózne. K archetypu objaviteľ patrí napríklad Red Bull alebo Marlboro.

10. Tvorca (Creator)

Ich cieľom je tvoriť produkty so zmyslom a hodnotou, ktoré sú však aj originálne. Majú vlastnú víziu, sú ambiciózne a experimentálne, vždy sršia novými nápadmi. K takýmto značkám patria Lego, či Sony.

11. Rebel (Outlaw)

Ich cieľom je boj proti autorite a pravidlám. Radi šokujú, sú nekonvenčné a vzrušujúce. Milujú zábavu a odviazanosť. Sem patrí Vans alebo Harley Davidson.

12. Šašo (Jester)

Tieto značky sú hravé, farebné, odvážne. Chcú, aby si ich klienti užívali zábavu a bezstarostnosť a zabudli na starosti. typickým príkladom je Netflix alebo Skittles.

Čo poviete, sedí to? Hodí sa vaša obľúbená značka k vášmu archetypu?

Dominika

Získajte simple audit vášho webu zdarma

Zanechajte nám váš email a my vás kontaktujeme ohľadom konzultácie zdarma pre váš web

Najlepšie články

+421 908 552 482
info@digitalreach.sk

Zavolajte nám kedykoľvek medzi 08:00 – 16:00 Každý pondelok až piatok

Pozývame vás
na kávu

Pôsobíme na celom Slovensku so sídlom v Trenčianskom Kraji.

info@digitalreach.sk

2023 digitalreach.sk All Rights Reserved