Máte aj vy svoju obľúbenú značku, ku ktorej vás niečo „priťahuje“? Máte pocit, že ju dobre poznáte, stotožňujete sa s ňou, je ako člen vašej rodiny. Vždy si ju vyberiete, nech už máte na výber z akéhokoľvek množstva značiek. Čo je za tým? Odpoveď je jasná – archetyp.
Čo sú archetypy v marketingu?
Značky sú vlastne podniky, s ktorými máme transakčný vzťah. To znamená, že nám niečo dajú za naše peniaze. Pri niektorých značkách však cítime spojenie a lojalitu. Najobľúbenejšie značky sa s publikom spájajú na hlbšej úrovni. Takmer všetky značky, s ktorými sa cítite spojení, sú postavené na archetypoch, ktoré sú založené na desaťročiach psychologického výskumu a majú korene v gréckej mytológii.
Termín archetyp vymyslel psychológ Carl Jung na začiatku 20. storočia. Predstavovali preňho 12 univerzálnych mýtických postáv, ktoré žijú v našom podvedomí. Sú škálou
ľudských motivácií, pričom u každého človeka prevláda jeden z archetypov viac ako iné. Pretože každý má svoj vlastný súbor hodnôt a tiež osobnostných čŕt. A preto sú archetypy tak silne efektívne.
V marketingu to funguje jednoducho tak, že určitý archetyp, teda komunikácia a správanie značky, vám sedí viac ako iný. Sedí vám teda značka, ktorá má rovnaký archetyp ako vy.
12 archetypov značiek
Ktoré sú základné archetypy značiek? Zoznámte sa s nimi.
1. Milovník (Lover)
Tieto značky sa zameriavajú na krásu, lásku a vášeň. Sú zmyselné a romantické, zakladajú si na harmónii, intimite a pohodlí. Sem patria mnohé kozmetické a módne značky ako Chanel alebo Victoria´s Secret.
2. Jeden z nás (Everyman)
Sú to značky, ktoré sú jednoduché, nenápadné, dalo by sa povedať, že až pokorné. Ponúkajú produkty bežnej spotreby a oslovujú širokú skupinu klientov. Zameriavajú sa na hodnoty ako rodina a zdravie. Dá sa povedať, že splývajú s davom. Typickým príkladom tejto značky je Ikea.
3. Nevinný (Innocent)
Snažia sa klientom priniesť radosť a šťastie. Sú plné nádeje, motivované riešiť ťažké situácie. Je pre nich dôležitá lojalita zákazníkov a snažia sa, aby im boli zákazníci verní dlhé roky. Sem patrí Dove alebo McDonald´s.
4. Starostlivý (Caregiver)
Ľahko si získajú dôveru spotrebiteľov. Sú tu vždy pre nich, pripravení pomôcť. Charakterizuje ich empatia, emotívna komunikácia a silný stupeň podpory a porozumenia. Príkladom je Pampers alebo Unicef.
Prečítajte si: Nákupy na internete. Čo nás ovplyvňuje pri rozhodovaní?
5. Hrdina (Hero)
6. Mudrc (Sage)
7. Vládca (Ruler)
8. Kúzelník (Magician)
9. Objaviteľ (Explorer)
10. Tvorca (Creator)
11. Rebel (Outlaw)
Ich cieľom je boj proti autorite a pravidlám. Radi šokujú, sú nekonvenčné a vzrušujúce. Milujú zábavu a odviazanosť. Sem patrí Vans alebo Harley Davidson.
12. Šašo (Jester)
Čo poviete, sedí to? Hodí sa vaša obľúbená značka k vášmu archetypu?