Pri vytváraní webovej stránky, ktorá má byť nielen užívateľsky prívetivá, ale aj optimalizovaná pre vyhľadávače, je nevyhnutné zvážiť viacero kľúčových aspektov. Pred samotným začiatkom vývoja webovej stránky sa kladú pevné základy pre optimalizáciu pre vyhľadávače (SEO) v rámci fázy stratégie. Pochopenie definície a významu týchto základov je kritické pre dlhodobý úspech.
1. Analytické nástroje vyhľadávačov
Analytické nástroje poskytované samotnými vyhľadávačmi sú základným podkladom pre získanie dát pre SEO audit. Pomáhajú majiteľom webov pochopiť, ako ich stránky vníma robot vyhľadávača, identifikovať problémy s prechádzaním či indexáciou, a tiež slúžia ako podklady pre tvorbu obsahu.
Google Search Console (GSC). Tento nástroj je považovaný za základný podklad pre úspech akéhokoľvek webu a je nevyhnutné mať k nemu prístup pri SEO audite. GSC pomáha v dvoch hlavných oblastiach:
- Poskytuje prehľad o výkone stránok v organickom vyhľadávaní. Dozviete sa, koľkokrát sa vaše stránky objavili vo vyhľadávaní (zobrazenia) a koľko používateľov na ne kliklo (prekliky). Uvidíte tiež priemernú pozíciu a mieru prekliku (CTR). Dôležitá je aj analýza vyhľadávacích výrazov, cez ktoré sa používatelia dostali na web, a konkrétnych stránok, ktoré Google zobrazuje. Môžete zistiť, či sú stránky schopné zobrazovať rozšírené výsledky (rich snippets).
- Poskytuje informácie o kondícii stránok. Dozviete sa, ako vyhľadávač indexuje vaše stránky, ako dobre sa načítajú, a či existujú problémy, ktoré by mohli komplikovať vyhľadávanie, načítanie a prezeranie.
V GSC nájdete detailný prehľad o Core Web Vitals (metriky týkajúce sa rýchlosti načítania, interaktivity a stability) zvlášť pre mobilné zariadenia a počítače. Pre e-shopy sú dôležité aj údaje o produktoch a vylepšeniach (ako sú logá, videá, produkty, recenzie, často kladené otázky, udalosti), ktoré Google našiel a môže použiť pre rozšírené výsledky. GSC tiež poskytuje prehľad externých odkazov smerujúcich na váš web.
Tieto údaje pomáhajú vylepšovať web nielen z pohľadu vyhľadávača.
Google Analytics (GA4). Tento nástroj slúži na meranie návštevnosti. Novšia verzia GA4 ponúka nové metriky ako angažované relácie, miera zapojenia a čas zapojenia. Uľahčuje sledovanie cesty zákazníkov a poskytuje prístup k oveľa väčšiemu množstvu rôznych údajov. Prístup k tomuto nástroju je základom pre získanie podkladov pre SEO audit. Umožňuje sledovať, čo si želáte merať, nielen to, čo si Google myslí, že si želáte merať.
2. Analýza kľúčových slov
Analýza kľúčových slov je jeden z prvých krokov SEO kampane a kľúčový podklad vo väčšine oblastí online marketingu.
Je to dokument s detailnými informáciami o frázach, ktoré používatelia hľadajú, spojenými s témou webu. Tieto frázy sú obohatené o metriky (hľadanosť, konkurencia) a kategorizované. Postup tvorby zahŕňa zber dát (z nástrojov ako GSC, GA, Google Ads), data mining, čistenie, kategorizáciu a tvorbu výstupu.
Prečo musíte mať analýzu kľúčových slov? Získate zoznam fráz, ktoré ľudia reálne používajú, ich priemernú mesačnú hľadanosť a konkurenciu. Pomáha určiť najdôležitejšie kľúčové slová. Výstupy analýzy sú podkladom pre obsahovú stratégiu, návrh architektúry webu a optimalizáciu webových stránok.
Nazbierané dáta možno využiť pri výbere názvu domény, tvorbe štruktúry stránky (kategórií) tak, aby vstupné stránky zodpovedali vyhľadávacím dopytom, písaní meta popisov, titulkov a textov na stránke. Je to nevyhnutné pre vytváranie nového obsahu, najmä blogových článkov. Pomáha identifikovať „nepokryté frázy“, ku ktorým ešte neexistuje vstupná stránka a ktoré môžu poukázať na témy pre nový obsah.
Pravidelné opakovanie procesu identifikácie kľúčových slov je dôležité. Podrobná analýza na základe zámeru vyhľadávania pomáha plánovať, kde a na akých stránkach publikovať obsah a odkazy. Znalosť kľúčových slov umožňuje analyzovať výsledky vyhľadávania konkurencie a zistiť, kde sa objaviť.
3. Štruktúra webu a URL adries
Štruktúra webu a jeho URL adries sú dôležité pre používateľov aj vyhľadávače.
Definícia štruktúry webu: Je to vizuálny návrh všetkých stránok a podstránok webu. Dá sa znázorniť napríklad pomocou mind-mappingu.
Štruktúra webu pomáha získať pohľad na web z „vtáčej perspektívy“ a detailný prehľad o tom, čo a kde sa bude nachádzať a ako budú stránky nadväzovať. Vďaka dobrej štruktúre sa predíde zbytočným obsahovým duplicitám. Pomáha premyslieť komplikácie a zjednodušiť tvorbu webu. Priateľská štruktúra s prehľadným menu a kategóriami, ktorá zohľadňuje kľúčové slová, pomáha Googlu pochopiť tému stránky a zvyšuje viditeľnosť v SERP.
Vyhľadávače využívajú štruktúru URL na prehľadávanie a indexovanie. Čistá, stručná URL štruktúra s plytkou hierarchiou je optimálna pre používateľov a oceňovaná Googlom. URL by mala obsahovať slová súvisiace s obsahom, byť jasná pre používateľov a nemala by byť príliš dlhá. Zahrnutie kľúčového slova do URL môže pomôcť. Pridávanie ďalších lomiek alebo popisných informácií môže viesť k zmätku pre používateľov.
4. Technické základy SEO
Technické aspekty webovej stránky sú základným podkladom pre úspech. Ovplyvňujú, ako dobre vyhľadávače dokážu web prechádzať, indexovať a zobrazovať.
Indexácia. Obsah, ktorý nie je zaindexovaný, sa vo výsledkoch vyhľadávania nezobrazuje a preto nemôže generovať návštevnosť. Indexácia je prvým a najdôležitejším základným podkladom pre úspech akéhokoľvek webu. Problémy s indexáciou môžu mať veľký dopad na návštevnosť. Google Search Console poskytuje prehľad o tom, ako Google indexuje vaše stránky.
Kanonizácia. Slúži na označenie preferovanej verzie stránky pre vyhľadávače v prípade duplicitného alebo veľmi podobného obsahu. Typickým príkladom je filtrovanie produktov na e-shopoch. Zabezpečuje, že vyhľadávače indexujú správnu, kanonickú stránku. Štandardne by filtre mali byť kanonizované na nadradenú kategóriu, ale niekedy je potrebné nastaviť self-referencing canonical.
Jazyk stránky a hreflang. Správne označenie jazyka stránky v zdrojovom kóde pomáha vyhľadávačom lepšie interpretovať obsah a zaradiť ho do relevantných výsledkov. Hreflang tagy sú potrebné pre viacjazyčné weby, aby informovali vyhľadávače o jazykových/regionálnych variantoch obsahu, čo pomáha zobraziť správnu verziu používateľovi na základe jeho preferencií a polohy.
Štruktúrované dáta. Sú strojovo čitateľné dáta, ktoré pomáhajú vyhľadávačom lepšie pochopiť obsah. Môžu viesť k zobrazeniu rozšírených výsledkov (rich snippets) vo vyhľadávaní, ako sú hviezdičky recenzií, ceny produktov, obrázky, čo zvyšuje relevantnosť pre používateľa. Google Search Console zobrazuje, ktoré štruktúrované dáta našiel na vašich stránkach (logá, videá, produkty, recenzie atď.) a či spĺňajú kritériá.
Stránkovanie. Slúži na rozdelenie dlhých zoznamov obsahu (napríklad výpis produktov v kategórii). Je potrebné ho správne ošetriť, aby vyhľadávače pochopili, že obsah patrí k sebe a aby prechádzali aj zanorené URL.
Rýchlosť načítania stránky. Rýchlosť načítania je dôležitá pre spokojnosť návštevníka a rýchly prístup k hľadaným informáciám. Zohráva čoraz väčšiu úlohu, najmä s presunom používateľov na mobilné zariadenia. Hoci je možno len marginálnym signálom pre radenie výsledkov, vplýva na ďalšie faktory (ako je dwell time) a môže mať dopad na pozície. Cieľom je dostať sa pod 1,5 sekundy; nad 3 sekundy už používateľ môže stratiť pozornosť. Dôležité metriky sú celkové hodnotenie, rýchlosť načítania a Speed Index. Google Search Console poskytuje prehľad o Core Web Vitals týkajúcich sa rýchlosti.
5. Obsah
Vytváranie originálneho a kvalitného obsahu je veľmi dôležité. Návštevník prichádza na stránku hľadať informácie, vzdelať sa, alebo nakúpiť. Kvalitný obsah ho musí zaujať a udržať.
Obsah by mal byť pripravený vopred s ohľadom na kľúčové slová z analýzy a s pridanou hodnotou oproti konkurencii. Pri písaní textov s ohľadom na kľúčové slová je dôležité, aby frázy nepôsobili silene. Stačí ich spomenúť v nadpise, úvode a niekoľkokrát v texte.
Meta Description. Zobrazuje sa vo výsledkoch vyhľadávania a môže zvýšiť mieru prekliku (CTR). Mal by byť unikátny a zaujímavý.
H1 nadpis. Pomáha používateľom a vyhľadávačom určiť tému stránky. Každá stránka by mala mať jeden unikátny H1 nadpis, ideálne obsahujúci kľúčové slovo.
Alt popisy obrázkov. Slúžia pre používateľov a vyhľadávače, aby lepšie pochopili obsah obrázka. Sú miestom, kde je vhodné zahrnúť kľúčové slová.
Čitateľnosť obsahu. Vplýva na to, či používateľ dočíta obsah do konca a môže ovplyvniť dwell time. Dôležité faktory sú veľkosť písma (12-16pt/16-22px), kontrast písma a pozadia, dĺžka riadku (50-80 znakov) a zvislé medzery medzi riadkami, výber písma (fontu) pre dobrú čitateľnosť. Stránka by mala byť prehľadná s jasným umiestnením menu a nadpisov.
Interné prepojenie. Vytvorenie rozsiahleho systému interných odkazov informuje Google, že stránka je dobre organizovaná, pomáha usmerňovať roboty a uľahčuje prehľadávanie. Prepájanie stránok s vysokou návštevnosťou s konverznými stránkami je skvelý spôsob, ako zvýšiť zisky.
6. Linkbuilding (Off-page SEO)
Budovanie spätných odkazov patrí dlhodobo medzi najvýznamnejšie faktory, ktoré vplývajú na SEO a umiestňovanie v Google. Je súčasťou off-page SEO.
Linkbuilding j to proces, pri ktorom budujeme vzťahy s majiteľmi relevantných webových stránok, ktorí majú záujem odkazovať na naše webové stránky, pretože to vylepšuje obsah na ich webe alebo pridáva hodnotu ich publiku. Nejde len o získanie odkazu, ale o proces budovania vzťahov a hodnoty.
Google považuje odkaz za signál kvality a dôležitosti obsahu, prirovnávaný k hlasom v súťaži. Odkazy sú základom mechanizmu Page Rank, ktorý pomáha rozširovať a aktualizovať databázu webových stránok v indexe. Získavanie odkazov je dôsledkom propagačného úsilia, nie jeho cieľom.
Prirodzené vs. aktívne získavanie. Hoci mnohí tvrdia, že odkazy by mali vznikať prirodzene samé od seba z kvalitného obsahu, spoliehať sa len na prirodzený vznik odkazov je pomerne ľahkovážny a naivný prístup. Kvalitný obsah musí najprv byť videný, aby mohol odkazy prilákať. Vo vysokokonkurenčných témach sa bez aktívneho získavania spätných odkazov s najväčšou pravdepodobnosťou nezaobídete. Drvivá väčšina webov je v Google prakticky neviditeľná, ak sa nevenujú budovaniu odkazov.
Kvalita spätného odkazu. Google rozpoznáva a určuje váhu odkazov na základe určitých ukazovateľov:
Autorita webu. Odkaz z autoritatívneho, známeho webu má väčšiu váhu ako odkaz z neznámeho webu.
Relevancia. Odkaz z tematicky relevantného webu je cennejší.
Anchor text. Text, na ktorom je odkaz umiestnený. V rámci off-page SEO by nemal byť dominantne presná zhoda kľúčového slova; lepší je značkový alebo zložený anchor text.
Umiestnenie. Odkaz umiestnený na dôležitejšom mieste (napr. v obsahu článku, nie v pätičke) by mal mať väčšiu váhu.
Zacielenie odkazu. Odkazy by sa mali smerovať na URL adresu, ktorú chceme posilniť v Google vyhľadávaní.
Existuje mnoho spôsobov, ako získavať odkazy (napr. registrácia v katalógoch, prispievanie do fór/komunít, hosťovské články, techniky ako Skyscraper, ego návnada, oprava nefunkčných odkazov (broken linkbuilding), spolupráca s blogerkami, platené metódy ako nákup odkazov napriamo, cez platformy, publikovanie PR článkov – tu si treba dávať pozor na nekalé praktiky a zameriavať sa na hodnotu, nie len na manipuláciu). Dôležitá je systematickosť, vytrvalosť a snaha o čo najpestrejší odkazový profil. Najväčšie úspechy prináša snaha pomáhať svojimi aktivitami ľuďom.
Pochopenie týchto základných pojmov a ich významu je prvým a kľúčovým krokom pri tvorbe a optimalizácii webovej stránky. Tieto základy tvoria pevnú pôdu, na ktorej môžete stavať svoje ďalšie SEO aktivity s cieľom dosiahnuť lepšiu viditeľnosť a pritiahnuť relevantných návštevníkov.
